Energie rapporten, nieuwe stijl

In de afgelopen maanden hebben we, terecht, meerdere vragen ontvangen over het uitblijven van de maandelijks Energierapporten. We waren niet content met de wijze waarop dit technisch was ingericht en het beperkte inzicht wat we hiermee gaven.

We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest om de Energierapporten, zoals jullie die van ons gewend zijn, te optimaliseren. Ons doel daarbij was: meer en een beter inzicht in jouw verbruik. Dit is mooie, maar complexe materie. Daardoor heeft het ons helaas meer tijd gekost dan aanvankelijk beoogd, onze excuses hiervoor!

Ondertussen zijn we klaar met de voorbereidingen en zijn de nieuwe energie rapporten als beta voor iedereen beschikbaar. Je moet daarvoor wel toestemming geven om je slimme meter uit te lezen. Meld je hier aan.

3 Personen mögen dies

Leuk, ik heb jullie op de lijst gezet.

Iemand ervaring met de Aeotec Energie Meter - 1 klem - 60A? Lijkt aan de eisen te voldoen.

image

@Marius Brand - je hebt dan ook nog een z-wave controller (basisstation) nodig....

@Hans, ik heb een Homey......

Helaas ... nog steeds geen rapporten en de aanvraag opnieuw doen werkt ook niet ... wat kan er mis zijn?

Als je een slimme meter hebt is het niet zinvol om dan ook nog het totale verbruik vanuit je meterkast te gaan meten met een andere meter. Als je iets wilt hebben om per apparaat te meten en wat centraal uit te lezen moeten zijn, dan zou ik een Z-Wave Wall plug kopen, bijvoorbeeld van Fibaro. Kost c.a. €60,- 

Daar moet je dan een Z-Wave controller bij hebben op het te kunnen monitoren. Simpelste/goedkoopste keuze daarin is dan een Raspbery Pi met een Z-Wave dongle en Domoticz (OpenSource software), tenminste als je een beetje wat spelen met software houdt. Zo'n setje kost ongeveer €100,-

Anders zul je een commercieele controller moeten kopen, zoals Vera, waarvan een oud model vanaf €125,- te koop is. Alleen wel jammer als je dit dan alleen voor het uitlezen van je energie zou gebruiken.

Erg jammer dat de energierapporten nu volledig onbruikbaar zijn. Elektriciteitsverbruik ontbreekt helemaal en gasverbruik geeft totaal verkeerde informatie omdat geen rekening wordt gehouden met de vertraagde doorgifte. Ik had er meer van verwacht :-(

@Marco, bedankt voor de tip. Zoals gezegd ik heb al een controller in de vorm van een Homey.

Beste Kodjo,

Ik wil graag meedoen aan de nieuwe energieraporten. We hebben slimme meters voor gas en electra.

Vriendelijke groet

Net nog een keer geprobeerd, maar helaas ... "Deze meter is niet bekend als een slimme meter bij EDSN."
En dat terwijl de EDSN zegt van wel ... waar-o-waar gaat het mis?

@Jaron, heb je de gevonden EAN code vergeleken met de code die op de meter vermeld is?

Beste Erik,

We hebben hier geen andere klachten over. Ik vermoed dus dat je ketel verkeerde OpenTherm data doorgeeft. Overigens verbaast het me dat er ketels bestaan met een waakvlam en OpenTherm...

Ha Kodjo, terecht punt er is natuurlijk geen waakvlam, maar wel enig stookgedrag voor het warmhouden van het buffervat (tapwater). Tja opmerking verkeerde OpenTherm data ...voelt wel beetje als kluitje in het riet, ik zou Bosch kunnen gaan bellen / mailen, maar acht kans dat ze zeggen 'dat kan niet het is immers gestandaardiseerd protocol bla bla' groot en verwijzen naar ThermoSmart. Ik wacht eerst wel even af wat er in de rapporten gebeurt als er 'echt' CV verbruik komt.

Hallo Kodjo,

Zie de schermfoto van de registratie van gisteren en eergisteren. Deze is veel beter! Het enige dat ik nog merkwaardig vind, is het groene kopje op sommige tapwater registraties. Ik zie dat op andere dagen ook. 

Anmelden oder Registrieren um einen Kommentar zu veröffentlichen