Energie rapporten, nieuwe stijl

In de afgelopen maanden hebben we, terecht, meerdere vragen ontvangen over het uitblijven van de maandelijks Energierapporten. We waren niet content met de wijze waarop dit technisch was ingericht en het beperkte inzicht wat we hiermee gaven.

We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest om de Energierapporten, zoals jullie die van ons gewend zijn, te optimaliseren. Ons doel daarbij was: meer en een beter inzicht in jouw verbruik. Dit is mooie, maar complexe materie. Daardoor heeft het ons helaas meer tijd gekost dan aanvankelijk beoogd, onze excuses hiervoor!

Ondertussen zijn we klaar met de voorbereidingen en zijn de nieuwe energie rapporten als beta voor iedereen beschikbaar. Je moet daarvoor wel toestemming geven om je slimme meter uit te lezen. Meld je hier aan.

3 Personen mögen dies

Wordt niet vanzelf anders. Ik neem aan dat je een OpenTherm hebt aangesloten? https://support.thermosmart.com/nl/support/solutions/articles/6000108713-energierapport-uitleg-

Kodjo en gzandvoort,

In een Remeha Calenta kan je het niet fout doen.

ot en aan/uit is 1 en dezelfde aansluiting.

Misschien in het interface kastje

Ik ontvang na opnieuw het formulier invullen nu wel de rapporten. 

Met de tapwaterregistratie gaat wel wat mis. Zaterdagochtend gaat mijn dochter onder de douche; ik zie het vandaag terug met een groene registratie. 

Ik heb alles gecontroleerd maar ook in het interface kastje is er op OT aangesloten.

Heb he de enquete ingevuld? Zo ja, dan gaan we dit onderzoeken.

Ik begrijp even niet welke enquete ik in moet vullen en waar ik die vinden kan.

Die hadden we per mail verstuurd naar de beta testers. Hier is de link: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfP6hNK3PBo2XmL9c94XNZl36NTnjOJ9jDRCtbGdZNLZ7AD2w/viewform?usp=sf_link

mis een belangrijk iets in de enquete, wij hebben een hete luchtverwarming en deze kan je niet kiezen in de opties van wat voor soort verwarming je hebt, heb ook aangeven in de enquete dat gisteren niet klopt, een gezinslid was aan het douchen en er stond wel een deel tapwater maar ook ineens heel veel overig.

Deze registratie verloopt ook nog niet helemaal goed. Zie de balk bij 21.00 uur. Een fractie verbruik verwarming en de rest overig. Kan alleen voor gasfornuis zijn. Deze is echter niet gebruikt op dat tijdstip.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze informatie.

Ja, heb ik aangegeven. Voor een eerdere dag waar ik iets vergelijkbaars constateerde.

Nog maar eens een illustratie. De categorie overig is wel erg oververtegenwoordigd. Ik ben benieuwd hoe dat bij anderen is. Enige bijzondere instelling op de ketel is dat de warmhoud-functie voor het tapwater is uitgeschakeld.

Bij mij is het "overig" gasverbruik niet zo extreem, maar toch elke dag wel een substantieel deel, zo'n 15 tot 25% van het totaalverbuik. De absolute hoeveelheid lijkt ook toe te nemen naarmate het gasverbruik voor CV / warm water hoger is. Gisteren was het erg veel: ruim 3 kuub "overig". Daar kunnen we echt niet tegenaan koken. Ik vermoed dat het een afwijking is tussen wat de gasmeter meet en wat de ketel als verbruik meet. Als de ketel 10% minder verbruik meet dan wordt de rest automatisch bij overig opgeteld en dat scheelt al gauw een hele hoop. Ik vergelijk het maar met de weergave van het benzineverbruik van mijn auto. Als ik de tank vol gooi blijkt het verbruik altijd zo'n 10 tot 15% hoger te zijn dan wat het display weergeeft.

Ik moet mijzelf deels tegenspreken. Hoewel er in de dagoverzichten op vrijwel elk tijdstippen wel een blokje groen te zien is, zijn er bepaalde tijdstippen waar het overig verbruik echt enorm is: 's morgens vroeg bij het opwarmen vanuit nachtverlaging (vaak wel tot de helft groen), 's nachts (bij koud weer als de temperatuur onder de 16 graden daalt - helemaal groen) en 's avonds laat (soms ook helemaal groen). Dat kan ik niet verklaren met mijn theorie van de afwijking tussen gasmeter en OT informatie van de ketel.

Anmelden oder Registrieren um einen Kommentar zu veröffentlichen