Energie rapporten, nieuwe stijl

In de afgelopen maanden hebben we, terecht, meerdere vragen ontvangen over het uitblijven van de maandelijks Energierapporten. We waren niet content met de wijze waarop dit technisch was ingericht en het beperkte inzicht wat we hiermee gaven.

We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest om de Energierapporten, zoals jullie die van ons gewend zijn, te optimaliseren. Ons doel daarbij was: meer en een beter inzicht in jouw verbruik. Dit is mooie, maar complexe materie. Daardoor heeft het ons helaas meer tijd gekost dan aanvankelijk beoogd, onze excuses hiervoor!

Ondertussen zijn we klaar met de voorbereidingen en zijn de nieuwe energie rapporten als beta voor iedereen beschikbaar. Je moet daarvoor wel toestemming geven om je slimme meter uit te lezen. Meld je hier aan.

3 people like this

Strange! Ga ik uitzoeken.

Bedankt Hans! Ik had te veel in mijn hoofd het probleem van de wisseling van de dag.

Overigens lukt het sinds gisterenochtend om nog onduidelijke reden niet meer om de TS met de WiFi te verbinden. Ik zie nu in de rapportage keurig om de vier uur een blokje "Overig" komen omdat het het onderdrukken van het opwarmen van het tapwater is uitgeschakeld.

Beste Hans,

Goede punten! Daarom doen we een Beta, dan kan je nog wat verbeteren.

1) Gaan we naar kijken.

2) Kwamen wij ook achter. We hebben dit in beraad en lijkt mij een must.

3) Dit was een fout in de berekening. Is gecorrigeerd maar niet met terug werkende kracht.

4) Datumpicker is makkelijker, ga ik overleggen. Je kan echter ook inzoomen van week op dag door in de week weergave een balk te selecteren. Kijk ook eens naar ons instructie film: https://support.thermosmart.com/nl/support/solutions/articles/6000108713-energierapport-uitleg-

5) dat snap ik niet, we geven 24 blokken per dag. Het kan zijn dat dit verschoven is maar dat lijkt me sterk. Ga ik navragen.

6) Moet je de taal van je browser in NL instellen. Met Google Chrome is dat eenvoudig. Er komt voorlopig geen taalkeuze optie.

@Tjeerdo,

Alle gasverbruik is "Overig" totdat we het kunnen toewijzen aan verwarming of tapwater op basis van OT data van je ketel. Bij mij gaat het ook wel eens fout op die manier. We gaan ernaar kijken.

Op de vraag aan Liander hoe het met de vertraging van de het gasverbruik zit, kreeg ik het volgende antwoord. 

Op 12 mei heeft u telefonisch contact met ons opgenomen. Hierin geeft u aan dat uw gasmeter vertraagd meterstanden doorgeeft. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Slimme meters voldoende aan de P1-specificaties
De slimme meters van de generatie dsmr 2.2+ voldoen aan de P1-specificaties: Dutch Smart Meter Requirements v3 0 final P1. Daarnaast zijn alle slimme meters die bereikbaar zijn, ge-update naar de laatste firmware. De laatste firmware update is uitgevoerd per 14 maart 2017.

Slimme gasmeter wordt één keer per uur opgevraagd
De vertraging van de gasmeterstand ontstaat doordat de slimme gasmeterstand één keer per uur wordt opgevraagd.
De opgevraagde gasmeterstand wordt opgeslagen in een tijdelijk geheugenbuffer in de slimme elektriciteitsmeter. Vervolgens wordt op het hele uur, de gasmeterstand uit het tijdelijke geheugen gehaald en opgeslagen als uurstand.

Vertraging is mogelijk
Er kan hierdoor een uur vertraging zitten in de gasmeterstand die via de P1-poort verstuurd wordt. Het is niet mogelijk om dit met een firmware update te wijzigen.

@Jaron,

Ik denk dat we geen meter data binnen krijgen. Vul het formulier nog eens in. Dan krijg je in de laatste stap onderaan iets te zien van de status, ik geloof "In aanvraag" of "Aanvraag goedgekeurd".

Als ik nu voor jou grafieken genereer, zie ik ook niks.

@ Ton Plezier,

Heb je van ons een mail gehad? Stonden daar wel grafieken in? Zo nee, dan is de registratie waarschijnlijk niet gelukt. Kijk even naar de mail hierboven aan Jaron.

Hmm... opnieuw aangevraagd. Heel vreemd:

Status elektriciteitsmandaat

Deze meter is niet bekend als een slimme meter bij EDSN.

Status gasmandaat

Deze meter is niet bekend als een slimme meter bij EDSN

Snap hier niets van!

Het "overig"  gebruik lijkt inderdaad iets meer te kloppen nu, maar nog steeds iet helemaal: volgens mij heeft hier niemand 's nachts een ei staan bakken, en toch wordt er "overig"  gebruik getoond:

image

Hallo Kodjo,

Bedankt voor je reactie op mijn verbeterpunten. Ik heb een voorbeeld bijgevoegd waaraan je goed kunt zien dat de laatste balk in het overzicht ontbreekt. Die balk wordt bij jullie pas de volgende ochtend weergegeven. Dat klopt dus niet, want het betreft verbruik tussen 23.00 en 00:00 uur.

Wat betreft de taalinstelling: ik heb valide redenen waarom de taal van mijn pc/browser en mijn smartphone (voor de app) zijn ingesteld op Engels. Toch kan ik bij de meeste websites en apps kiezen voor Nederlands als ik dat wens. Is het voor jullie erg lastig om de taal niet te koppelen aan de instelling van de telefoon of de browser, maar te bepalen aan de hand van een instelling in mijn profiel???

pdf

@ Marco van der gallen,

Ik weet het niet. We moeten erin duiken. Is het een Brink?

@Jaron Blazer,

Kijk ff in de FAQ's onderaan de pagina. Daar staat er een tussen die je op weg kan helpen.

Nog maar eens een illustratie. De categorie overig is wel erg oververtegenwoordigd. Ik ben benieuwd hoe dat bij anderen is. Enige bijzondere instelling op de ketel is dat de warmhoud-functie voor het tapwater is uitgeschakeld.

@ Hans van Drie,

Bedankt voor de grafiek, ik heb het opgeslagen. We gaan ernaar kijken. Wat betreft de taal; het is een keuze en we hebben valide redenen om het te bouwen zoals we gedaan hebben.

Bij mij is het "overig" gasverbruik niet zo extreem, maar toch elke dag wel een substantieel deel, zo'n 15 tot 25% van het totaalverbuik. De absolute hoeveelheid lijkt ook toe te nemen naarmate het gasverbruik voor CV / warm water hoger is. Gisteren was het erg veel: ruim 3 kuub "overig". Daar kunnen we echt niet tegenaan koken. Ik vermoed dat het een afwijking is tussen wat de gasmeter meet en wat de ketel als verbruik meet. Als de ketel 10% minder verbruik meet dan wordt de rest automatisch bij overig opgeteld en dat scheelt al gauw een hele hoop. Ik vergelijk het maar met de weergave van het benzineverbruik van mijn auto. Als ik de tank vol gooi blijkt het verbruik altijd zo'n 10 tot 15% hoger te zijn dan wat het display weergeeft.

Login or Signup to post a comment