Energie rapporten, nieuwe stijl

In de afgelopen maanden hebben we, terecht, meerdere vragen ontvangen over het uitblijven van de maandelijks Energierapporten. We waren niet content met de wijze waarop dit technisch was ingericht en het beperkte inzicht wat we hiermee gaven.

We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest om de Energierapporten, zoals jullie die van ons gewend zijn, te optimaliseren. Ons doel daarbij was: meer en een beter inzicht in jouw verbruik. Dit is mooie, maar complexe materie. Daardoor heeft het ons helaas meer tijd gekost dan aanvankelijk beoogd, onze excuses hiervoor!

Ondertussen zijn we klaar met de voorbereidingen en zijn de nieuwe energie rapporten als beta voor iedereen beschikbaar. Je moet daarvoor wel toestemming geven om je slimme meter uit te lezen. Meld je hier aan.

3 personen vinden dit leuk

@jaron: Wat is het Hardware ID van je TS dan? Op je naam kan ik geen online TS vinden (IT02243 is offline). Misschien wil je dit liever via een ticket laten lopen?

Het HW id is IT02243

Op de vraag aan Liander hoe het met de vertraging van de het gasverbruik zit, kreeg ik het volgende antwoord. 

Op 12 mei heeft u telefonisch contact met ons opgenomen. Hierin geeft u aan dat uw gasmeter vertraagd meterstanden doorgeeft. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Slimme meters voldoende aan de P1-specificaties
De slimme meters van de generatie dsmr 2.2+ voldoen aan de P1-specificaties: Dutch Smart Meter Requirements v3 0 final P1. Daarnaast zijn alle slimme meters die bereikbaar zijn, ge-update naar de laatste firmware. De laatste firmware update is uitgevoerd per 14 maart 2017.

Slimme gasmeter wordt één keer per uur opgevraagd
De vertraging van de gasmeterstand ontstaat doordat de slimme gasmeterstand één keer per uur wordt opgevraagd.
De opgevraagde gasmeterstand wordt opgeslagen in een tijdelijk geheugenbuffer in de slimme elektriciteitsmeter. Vervolgens wordt op het hele uur, de gasmeterstand uit het tijdelijke geheugen gehaald en opgeslagen als uurstand.

Vertraging is mogelijk
Er kan hierdoor een uur vertraging zitten in de gasmeterstand die via de P1-poort verstuurd wordt. Het is niet mogelijk om dit met een firmware update te wijzigen.

Ik krijg al een tijdje alleen mijn gas verbruik te zien bij de rapporten. Bij de electrischiteit zie ik NaN staan. Het gas lijkt te kloppen. Geen verwarming wel overig gas verbruik en tapwater. Ligt dit aan energierapporten of aan de slimme meter (geeft stand wel aan). Het werkte voorheen goed.

Het ontbreken van het elektriciteitsverbruik in je energierapport is een tijdelijk probleem. 

Er wordt op dit moment gewerkt aan een nieuwe manier van de dataverwerking waardoor dit tijdelijk ontbreekt. 

Over een tijdje zullen alle gegevens weer in de grafiek verwerkt worden.

Erg jammer dat de energierapporten nu volledig onbruikbaar zijn. Elektriciteitsverbruik ontbreekt helemaal en gasverbruik geeft totaal verkeerde informatie omdat geen rekening wordt gehouden met de vertraagde doorgifte. Ik had er meer van verwacht :-(

Ik krijg al een tijdje lege energierapporten. Verwarming, tapwater en overige staan alle 3 op nul (op alle dagen). Voorheen (lees ruim een jaar geleden) kreeg ik wel juiste energierapporten. Ik heb stadsverwarming. Heeft dat daar iets mee te maken of wordt er nog steeds aan de rapporten gewerkt?

Goedemiddag,

Kan iemand mij uitleggen waarom ik helemaal geen energierapporten te zien krijg?

Ik zie de optie wel, heb in het verleden ook meegedaan met de testversie en feedback gegeven dat het niet werkte, maar daarna is er eigenlijk niets meer gekomen.

Kan iemand vertellen met wie ik contact hierover kan opnemen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes Pascal Stokhof

Inmiddels heb ik een nieuwe gasmeter met de allerlaatste versie van de software. De registratie verloopt nog steeds niet goed. Zie de schermfoto. We hebben vrijdag alleen warm water gebruikt om te douchen. De opwarming van het tapwater is uitgeschakeld. Er is die vrijdag geen gas gebruikt voor het bereiden van eten. Een registratie die er helaas volkomen naast zit.

Ik wil graag weten van Thermosmart wat de status is van de energierapporten. Wat zijn de plannen? Wat is de rol van de testers?

Voorts vind ik de intensiteit waarmee er door Thermosmart gereageerd wordt in dit forum wel erg laag. Zo schiet het zijn doel voorbij.

Beste Peter,

Als je direct geholpen wilt worden kan je beter een mail sturen aan support@thermosmart.nl. Dit forum is vooral bedoeld om van elkaar te leren en te discuseren. 

Dat je gegevens verkeerd geïnterpreteerd worden kan aan twee zaken liggen: Of de meter of de ketel. Sommige meters geven de verkeerde tijd door. Als er uit de OpenTherm data niet blijkt dat gas verbruikt is door de ketel wordt dat gasverbruik als "overig" aangegeven. Als de meter verkeerde tijd doorgeeft is dat bijvoorbeeld het geval. Daarnaast geven sommige ketels onjuiste OpenTherm data. Ook in dat geval wordt je gasverbruik als "Overig" aangemerkt.

Wij kunnen hier niet aan verbeteren.

Hallo Kodjo,

Dank voor je reactie!

Zie mijn opmerking over de gasmeter; daar ligt dus niet het probleem. Zou daar het probleem liggen, dat in jullie opvatting onoplosbaar zou zijn, moet je dagoverzichten niet kunnen genereren.

In het gelinkte artikel wordt gesteld dat de weekoverzichten wel kloppen. Zie de bijlage. Is niet correct.

Conclusie zou dus zijn dat mijn ketel verkeerde OpenTherm waarden doorgeeft. Graag zou ik dan willen weten waar dat op gebaseerd is.

De opmerking over de doelstelling van dit forum begrijp ik niet. Thermosmart poneert een stelling waarop gebruikers reageren. Het lijkt me logisch dat de stellingnemer dan ook, op z'n minst resumerend, meedoet in zo'n discussie. 

Tja, dan weet ik het ook niet. Je ketel geeft inderdaad aan dat je gas hebt verbruikt om te douchen. Lijkt ook dat de tijden kloppen. Waarom de registratie dan toch niet goed gaat is mij een raadsel. Misschien kan je de koppeling "Smart usage" op de portal eens verwijderen en de energie rapporten opnieuw aanvragen?

Beste Peter,

We hebben nog eens goed rondgekeken in onze log files. Er bleken enkele programmeer fouten in te zitten. Volgens de programmeur leverde dit voor enkele mensen problemen op, misschien ook bij jou.

Zijn de rapporten nu wel goed?

Hallo Kodjo,

Zie de schermfoto van de registratie van gisteren en eergisteren. Deze is veel beter! Het enige dat ik nog merkwaardig vind, is het groene kopje op sommige tapwater registraties. Ik zie dat op andere dagen ook. 

Inloggen of registreren om een reactie te posten