Energie rapporten, nieuwe stijl

In de afgelopen maanden hebben we, terecht, meerdere vragen ontvangen over het uitblijven van de maandelijks Energierapporten. We waren niet content met de wijze waarop dit technisch was ingericht en het beperkte inzicht wat we hiermee gaven.

We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest om de Energierapporten, zoals jullie die van ons gewend zijn, te optimaliseren. Ons doel daarbij was: meer en een beter inzicht in jouw verbruik. Dit is mooie, maar complexe materie. Daardoor heeft het ons helaas meer tijd gekost dan aanvankelijk beoogd, onze excuses hiervoor!

Ondertussen zijn we klaar met de voorbereidingen en zijn de nieuwe energie rapporten als beta voor iedereen beschikbaar. Je moet daarvoor wel toestemming geven om je slimme meter uit te lezen. Meld je hier aan.

3 personen vinden dit leuk

Hallo Kodjo,

Ik heb nog geen uitnodiging gezien, hoe wordt die verstrekt?

Marius

@Jaron Blazer: Kan het zijn dat je TS offline is? Als dat zo is dan kan ik me voorstellen dat je geen grafieken krijgt omdat we geen ketel data ontvangen.

Beste Kodjo,

Als ik het goed begrijp is er het volgende aan de hand:

Om de verbruikscategorieën per uur te kunnen bepalen kijken jullie eerst naar het totale verbruik per uur. Vervolgens wordt daar 1) het verbruik voor verwarming en 2) het verbruik voor warm water (volgens OT) vanaf getrokken, de rest is "overig". Door de verschuiving van 45 minuten in het totale verbruik dat door de gasmeter wordt doorgegeven ontstaan forse verschillen in het dagoverzicht: niet alleen worden hele blokken groen weergegeven, ook wordt er regelmatig geen warmwaterverbruik weergegeven omdat het totaalverbruik voor een bepaald uur lager is dan het verbruik voor verwarmen, en er dus niets "overblijft" om toe te wijzen aan warmwater. Daardoor worden de dagoverzichten, buiten jullie schuld, eigenlijk waardeloos.

Vóór de aanpassing werden deze uurtotalen 1:1 gecumuleerd naar de week-, maand- en jaaroverzichten, waardoor ook deze een behoorlijk scheef beeld gaven. 

Sinds de aanpassing worden de week- maand- en jaaroverzichten apart opgebouwd uit de dagtotalen, waardoor vrijwel alle verschillen wegvallen. Het enige dat nog fout gaat is het verbruik na 23.15. Dit wordt weergegeven bij de volgende dag en zal dus nog steeds voor kleine verschillen zorgen. De kans is groot dat daardoor toch de veel "overig" wordt weergegeven.

Het is erg jammer dat de bruikbaarheid van jullie unieke en ingenieuze grafieken teniet wordt gedaan door zoiets onbenulligs als een afwijking van 45 minuten in de doorgifte van gegevens vanuit de gasmeter. Ik zou er daarom voor willen pleiten dat er toch een aanpassing wordt gedaan om dit te kunnen compenseren. Zoals ik in mijn vorige post al schreef: een enkel vinkje in de gebruikersgegevens en een kleine wijziging in de broncode 
zouden voldoende moeten zijn. Dat lijkt mij toch een simpele aanpassing waarmee je tenminste de 25% van de gebruikers die bij Liander zijn aangesloten blij kunt maken!

Bij voorbaat dank.

Groet,

Hans 

De ervaring van Hans komt overeen met mijn metingen. Ik gebruik al jaren een Plugwise smile om de "slimme" meter uit te lezen. Het beschikbaar hebben van de gaswaarde is altijd een uur later (hoeft niet op hele uur) omdat de gasmeter maar 1x per uur wordt uitgelezen. Ooit hiervoor gekozen om de batterij in de gasmeter voor dataoverdracht te sparen. Op forum van Eneco volgend item gevonden https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/verkeerde-tijd-gasverbruik-slimme-meter-4487.

Probleem niet alleen bij Alliander maar ook bij andere netbeheerders.

Groet Rob

Beste rob, Bij de genoemde meter is het dus 1 uur + 45 minuten. Dat uur is standaard inderdaad, de 45 minuten een software dot in de meter.
Hoi! De slimme meter is eind vorige maand eindelijk geïnstalleerd en ik heb op advies van Liander nog gewacht tot de 15e, maar helaas kan ik me nog steeds niet aanmelden (geen slimme meter bekend op het adres). Het ean-codeboek geeft alleen een aansluitnummer, niet de fysieke meternummers. Liander zegt dat alles in orde is en mijn energieleverancier kan de meter wel uitlezen.
Kunnen jullie nakijken wat jullie precies uitlezen / terug krijgen? Evt. wil ik ook wel mijn meternummers doorgeven.

Via de email waarmee je inlogt. Je moet dan ook het vinkje zetten dat je nieuwsbrieven en energierapporten wilt ontvangen (portal -> tabblad "Instellingen".

Mijn TS lijkt gewoon online te zijn. In ieder geval kan ik er via de site en app bij. Ik krijg nog steeds terug dat er geen slimme meter zou zijn op mijn adres.

Heb nu ook de Reports actief, wat ik mij afvraag is, op basis waarvan berekenen jullie de kosten?

ik zou graag mijn Gas en Elektra tarieven zelf invoeren. (of kijk ik ergens overheen)

Klopt Ik zie weer data.

@jaron: Wat is het Hardware ID van je TS dan? Op je naam kan ik geen online TS vinden (IT02243 is offline). Misschien wil je dit liever via een ticket laten lopen?

zoals op Facebook vermeld wil ik ook wel mee testen heb ook een slimme meter

Het HW id is IT02243

Deze optie staat al de tijd al aangevinkt. Ik heb nog geen e-mail met de uitnodiging ontvangen.

Kodjo bedankt voor je snelle reactie. Jullie grafiek komt que tijd overeen met de werkelijkheid. Ik heb donderdag 4 mei de, mijn beschikbare, grafisch meetwaarden genomen en in de bijlage weergegeven. Alleen waar ik mee zit is dat hij het "laatste uur" telkens als overige bestempeld terwijl wij alleen gas verbruiken voor tapwater en verwarming.

Groet

docx
Inloggen of registreren om een reactie te posten