Energie rapporten, nieuwe stijl

In de afgelopen maanden hebben we, terecht, meerdere vragen ontvangen over het uitblijven van de maandelijks Energierapporten. We waren niet content met de wijze waarop dit technisch was ingericht en het beperkte inzicht wat we hiermee gaven.

We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest om de Energierapporten, zoals jullie die van ons gewend zijn, te optimaliseren. Ons doel daarbij was: meer en een beter inzicht in jouw verbruik. Dit is mooie, maar complexe materie. Daardoor heeft het ons helaas meer tijd gekost dan aanvankelijk beoogd, onze excuses hiervoor!

Ondertussen zijn we klaar met de voorbereidingen en zijn de nieuwe energie rapporten als beta voor iedereen beschikbaar. Je moet daarvoor wel toestemming geven om je slimme meter uit te lezen. Meld je hier aan.

3 personen vinden dit leuk

Het zou nu ook operationeel moeten zijn, begrijp ik uit jullie bericht? Ik zie nog niets.

Ik kan mijn rapport inzien!
Mooi hoor. Helaas is mijn atag ketel enkel aan te sturen middels aan-uit en heb ik geen inzicht in tapwater en stoken, maar ben wel blij met het rapport!
Keuze om per dag, week of maand te kijken is ook handig.
complimenten!

rapporten binnen maar kan de uitdrukking ook in KW of KUUB in plaats van euro of alle twee 

groetjes Johan

Moet dit nu meteen te zien zijn in het portaal? Ik zie namelijk nu nog niets.

heb de energierapport gekregen maar het valt op dat er heel veel op overig staat komt dit omdat we gebruik maken van hete luchtverwarming? valt me op dat er heel weinig naar verwarming gaat en heel veel in overig staat wat waarschijnlijk verwarming moet zijn....of zijn dit aanloopproblemen?

eerste rapport gezien, ziet er netjes uit. Paar puntjes:

1. wat is de Smart Usage app? Is dat dit rapport of is er een (android) app met deze naam?

2. elke dag zie ik wel een stukje groen op het gasverbruik. Dat is vreemd: ik heb een OT ketel sturing en kook elektrisch. Wat zou dan die groene sectie van de balk kunnen betekenen?

3. kunnen de gebruikseenheden op de y-as in plaats van de €? Eventueel als optie.

4. Kan in het elektra verbruik ook de teruggeleverde stroom getoond worden? Ik heb zonnepanelen. De slimme meter geeft die informatie ook door.

Ik heb ben vol verwachting gaan kijken op de portal wat mijn verbruik de afgelopen tijd is geweest. De optie rapporten is keurig toegevoegd alleen is het veld waar de hoopvolle gegevens zouden moeten staan leeg, wat voor datum ik ook kies. Doe ik wat verkeerd of zijn er nog wat bugs weg te werken ??

Ik zie helemaal niets onder rapporten, doe ik wat verkeerd of moeten er een aantal bugs worden opgelost ?

Ik kreeg inderdaad afgelopen week een mail met interessante gegevens, maar in mijn portal zie ik alleen maar lege grafieken. Getest in meerdere browsers op meerdere momenten. Enig idee war er mis gaat?

Ik gebruik alleen gas voor verwarming, heet water en koken. Toch zie ik op tijden dat ik absoluut niet gekookt heb (bijv. om 22:00 en 23:00 uur gisteravond) 100% "overig" gebruik.

Hoe wordt dat eigenlijk berkend: gasgebruik volgens de slimme meter - gasverbruik zoals door OT-ketel opgegeven (doet deze dat?) = "gasverbruik overig"?

Allereerst mijn complimenten: de grafieken zien er goed uit en de verdeling tussen de verschillende soorten gasverbruik is werkelijk uniek - in potentie...

Ik heb wel een behoorlijk aantal verbeterpunten. Ik gebruik al jaren slimmemeterportal.nl, sunnyportal.com voor de monitoring van mijn zonnepanelen en sinds ruim een jaar ook de Qurrent Q-Box, dus ik kan de gegevens goed vergelijken. 

Ik ondervind o.a. de volgende problemen:

1) De kosten voor het gasverbruik zijn structureel 15% hoger dan de werkelijke kosten.

2) Bij de kosten voor het elektriciteitsverbruik wordt geen rekening gehouden met hoog/laag tarief en de opwekking/teruglevering door zonnepanelen. Daardoor zijn deze gegevens eigenlijk nietszeggend.

3) De gasgrafiek toont van 11 t/m 15 maart alleen maar "rest". Tussen de 2 en 4 euro per dag. Zoveel hebben we zeker niet gekookt, en we hebben echt de verwarming aan gehad en gedoucht. Hier klopt dus iets niet.

4) Het selecteren en wisselen van een periode is nogal omslachtig, vooral bij selecteren van één dag

5) In het overzicht per dag ontbreekt (in vergelijking met slimmemeterportal.nl) het laatste uur (23.00-00.00 uur). Dat wordt pas de volgende dag weergegeven

6) Alle overzichten zijn bij mij in het Engels. Dat komt waarschijnlijk omdat ik een Engelstalige windows installatie heb. Ik zou het handiger vinden als het in het Nederlands zou zijn.

Mijn wensen:

1) Kunnen kiezen tussen weergave in Euro of m³/KWh

2) Zelf gasprijs en elektriciteitsprijs kunnen invoeren (hoog, laag en teruglevering)

3) Opwekking/teruglevering zichtbaar maken in grafiek en aftrekken van verbruik/kosten (de gegevens hebben jullie, want slimmemeterportal.nl kan het ook)

4) Periode kunnen kiezen met behulp van kalender; bij dag niet van t/m datum maar gewoon een dag selecteren; makkelijk bladeren met behulp van terug / vooruit knop

5) Dagweergave laten lopen van 00:00 tot 00:00

6) Taalkeuze (dat geldt trouwens ook voor ed portal en de app) 

Beste Hans,

Goede punten! Daarom doen we een Beta, dan kan je nog wat verbeteren.

1) Gaan we naar kijken.

2) Kwamen wij ook achter. We hebben dit in beraad en lijkt mij een must.

3) Dit was een fout in de berekening. Is gecorrigeerd maar niet met terug werkende kracht.

4) Datumpicker is makkelijker, ga ik overleggen. Je kan echter ook inzoomen van week op dag door in de week weergave een balk te selecteren. Kijk ook eens naar ons instructie film: https://support.thermosmart.com/nl/support/solutions/articles/6000108713-energierapport-uitleg-

5) dat snap ik niet, we geven 24 blokken per dag. Het kan zijn dat dit verschoven is maar dat lijkt me sterk. Ga ik navragen.

6) Moet je de taal van je browser in NL instellen. Met Google Chrome is dat eenvoudig. Er komt voorlopig geen taalkeuze optie.

@Tjeerdo,

Alle gasverbruik is "Overig" totdat we het kunnen toewijzen aan verwarming of tapwater op basis van OT data van je ketel. Bij mij gaat het ook wel eens fout op die manier. We gaan ernaar kijken.

@Jaron,

Ik denk dat we geen meter data binnen krijgen. Vul het formulier nog eens in. Dan krijg je in de laatste stap onderaan iets te zien van de status, ik geloof "In aanvraag" of "Aanvraag goedgekeurd".

Als ik nu voor jou grafieken genereer, zie ik ook niks.

@ Ton Plezier,

Heb je van ons een mail gehad? Stonden daar wel grafieken in? Zo nee, dan is de registratie waarschijnlijk niet gelukt. Kijk even naar de mail hierboven aan Jaron.

Inloggen of registreren om een reactie te posten